Hieronder vind je een uitgebreide verkenning van de achtergrond van Mijnenergie.be, de link met DPG Media Group, en de vraag rond de onafhankelijkheid van het advies dat Mijnenergie.be geeft. Ook geef ik enkele aandachtspunten om zelf te beoordelen in hoeverre hun vergelijkingen en adviezen “objectief” of “onafhankelijk” zijn.


Achtergrond: wat is Mijnenergie.be?

  1. Vergelijkingssite voor energie
    Mijnenergie.be is een online platform dat zich richt op het vergelijken van energieleveranciers (gas en elektriciteit) in België. Het platform biedt consumenten de mogelijkheid om tarieven en voorwaarden van verschillende leveranciers naast elkaar te leggen en eventueel over te stappen.
  2. Eigendom van DPG Media Group
    Mijnenergie.be maakt deel uit van DPG Media Group, een grote mediagroep die actief is in België, Nederland en deels Denemarken. In België is DPG Media bijvoorbeeld eigenaar van o.a. Het Laatste Nieuws, De Morgen, VTM, HLN.be, enzovoort.
  3. Doel en inkomstenmodel
    Vergelijkingssites zoals Mijnenergie.be verdienen doorgaans aan commissies van energieleveranciers wanneer een bezoeker via de site overstapt of zich aanmeldt bij een bepaalde leverancier. Dit is een gangbaar businessmodel voor veel vergelijkingsplatformen, ook al verschilt de mate van transparantie over de commissies.

De link met DPG Media Group

Omdat Mijnenergie.be deel uitmaakt van DPG Media Group, kan het voorkomen dat je in de krant (bv. Het Laatste Nieuws) of op nieuwssites van DPG Media promotie ziet voor Mijnenergie.be. Kranten of nieuwssites kunnen lezers “doorverwijzen” naar Mijnenergie.be als een handige tool om geld te besparen op hun energierekening. De vraag is dan: maakt deze commerciële link de vergelijkingen minder onafhankelijk?

Mogelijke aandachtspunten

  1. Redactionele inhoud vs. commerciële inhoud
    • Kranten hebben zowel redactionele ruimte (nieuws, columns, achtergronden) als commerciële ruimte (advertenties, gesponsorde content).
    • Als je merkt dat artikels over energie in de krant structureel verwijzen naar Mijnenergie.be, is dat mogelijk een vorm van (impliciete) reclame of affiliate link.
    • Vaak plaatsen mediahuizen tegenwoordig een disclaimer als het gaat om gesponsorde of “native advertising”. Let op of die disclaimer duidelijk is.
  2. Bescherming consument en transparantie
    • In België gelden (net als in veel Europese landen) regels omtrent transparantie bij reclame en (affiliate) marketing. Als een krant lezers doorverwijst naar een eigen dienst (zoals Mijnenergie.be), moet dat in principe duidelijk gemaakt worden.
    • Gebruikers hebben er recht op te weten of en hoe er commissies verdiend worden.
  3. Verwarring tussen advies en eigen commercieel belang
    • DPG Media Group kan baat hebben bij zoveel mogelijk overstappen via hun eigen platform, omdat dit inkomsten genereert.
    • Tegelijkertijd kan zo’n mediagroep wel professionele journalisten in huis hebben die onafhankelijke redactionele stukken willen schrijven. Hoe sterk de scheiding tussen de commerciële afdeling en de redactie is, kan verschillen.

Hoe beoordeel je de onafhankelijkheid van zo’n platform?

Hieronder enkele concrete manieren om de (on)afhankelijkheid te beoordelen:

  1. Transparantie over commissies
    • Krijgt Mijnenergie.be commissies van alle getoonde leveranciers of enkel van sommige?
    • Staat er op de site of in de veelgestelde vragen (FAQ) hoe ze hun rangschikking bepalen?
    • Vaak is de volgorde van de aanbieders in de vergelijking afhankelijk van de hoogte van de commissie. Als een aanbieder meer betaalt, kan die hoger op de lijst verschijnen — tenzij de site beleid heeft om dat niet te doen.
  2. Compleetheid van het aanbod
    • Bevat de vergelijking echt alle energieleveranciers of slechts een selectie die in zee is gegaan met Mijnenergie.be?
    • Kijk na of er leveranciers ontbreken of geen tarieven te vinden zijn van bepaalde kleine spelers.
  3. Onafhankelijke controles of keurmerken
    • Sommige landen of sectoren hebben keurmerken voor vergelijkingssites (bijv. in Nederland heb je de Autoriteit Consument & Markt die kijkt naar transparantie van vergelijkers). In België is er niet altijd een formeel keurmerk voor energiewebsites, maar er zijn wel instanties (zoals de CREG – de federale energieregulator) die soms eigen simulaties aanbieden of lijsten met erkende vergelijkers.
    • Check of Mijnenergie.be aangeeft samen te werken met de CREG of de VREG.
  4. Recensies en ervaringen van anderen
    • Kijk naar ervaringen van andere consumenten. Zijn er klachten over het feit dat bepaalde leveranciers niet getoond worden of dat de ranking ondoorzichtig is?
    • Op consumentenfora (bijv. Test-Aankoop, social media, Reddit, enz.) kun je vaak lezen hoe mensen de service ervaren.
  5. Redactionele onafhankelijkheid
    • Lees de artikelen in de krant waarbij ze naar Mijnenergie.be verwijzen. Worden er ook andere vergelijkingstools genoemd? Of slechts één platform?
    • Als de krant enkel Mijnenergie.be noemt, kan dat een teken zijn van (exclusieve) eigenbelang-promotie. Dat hoeft op zich niet verkeerd te zijn (het is een zakelijk model), maar het kan een indicatie geven van een bepaalde mate van vooringenomenheid.

Is hun advies dan (on)afhankelijk?

  • Feit: Omdat Mijnenergie.be deel uitmaakt van DPG Media Group, is er in ieder geval een commercieel belang aanwezig. Het platform verdient geld door jou (als bezoeker) te laten overstappen via hun links. Dat betekent niet automatisch dat hun vergelijkingen “vals” of “oneerlijk” zijn, maar het wijst er wel op dat er een inherente stimulans is om zo veel mogelijk overstappen te genereren.
  • Praktijk: Veel vergelijkingssites (ook die níét van een grote mediagroep zijn) werken met commissies en toch kunnen ze objectieve data publiceren, mits ze zich aan transparantieregels houden en de consument duidelijk informeren.
  • Wat te doen? Het is verstandig om niet slechts één vergelijkingssite te raadplegen, maar bijvoorbeeld ook:
    • De officiële simulator van de regionale regulator (VREG in Vlaanderen, CWaPE in Wallonië, BRUGEL in Brussel) of de federale regulator (CREG).
    • Andere private vergelijkers.
    • Rechtstreeks de tarieflijsten of promoties van de leveranciers.

Op die manier krijg je een volledig beeld en ben je minder afhankelijk van de rangschikking op één platform.


5. Conclusie en praktische tips

  • Conclusie: Mijnenergie.be is een commerciële website van DPG Media Group die vergelijkingen aanbiedt voor energieleveranciers. Het platform zal, net als de meeste vergelijkingssites, commissies ontvangen van bepaalde leveranciers. Hierdoor is er altijd sprake van een mogelijk belangenconflict.
  • Noodzakelijk? Dit betekent niet per se dat de informatie onjuist is of dat de consument misleid wordt, maar het is wel raadzaam om kritisch te blijven en te controleren of alle opties getoond worden en hoe de ranking tot stand komt.
  • Tip: Raadpleeg naast Mijnenergie.be ook andere bronnen om na te gaan of je dezelfde leverancier als voordeligste uit de bus ziet komen. Zo krijg je een breder perspectief.
  • Let op de krant: Wanneer je in de krant of online bij DPG Media over Mijnenergie.be leest, is het mogelijk dat de krant het platform actief promoot. Dat is vanuit hun standpunt begrijpelijk (ze willen hun eigen producten in de kijker zetten), maar als consument is het aan te raden door te vragen en zelf te vergelijken.

Uiteindelijk is de belangrijkste vraag niet of er een commercieel belang is (dat is vrijwel altijd zo), maar hoe transparant men hierover is en in hoeverre de site je toegang geeft tot de volledige markt en eerlijke, vergelijkbare data. Dat laatste kun je zelf checken via meerdere (ook officiële) bronnen.


Kort samengevat:

  • Ja, er is een duidelijke commerciële link tussen Mijnenergie.be en de krant (DPG Media).
  • Hun advies kán onafhankelijk zijn in de zin van objectieve prijsvergelijking, maar er is een reëel financieel belang om je via hun platform te laten overstappen.
  • Wees kritisch, check eventuele disclaimers, raadpleeg meerdere vergelijkers, en kijk of ze open zijn over commissies en volledigheid van het aanbod.

1 Comment

  1. Marian februari 15, 2025 at 1:56 pm

    Wij hadden dit voor in 2022, door de paniek in de media, gingen we snel voor de zekerheid een update doorvoeren en dit bleek een heel slecht gedacht, we mochten hierdoor plots een opleg van duizenden euro’s op tafel leggen, gelukkig was de bureau ons niet vergeten en kwamen ze in 2023 de schade beperken, ik verander nooit meer zonder den bureau te contacteren eerst!

    Reply

Leave A Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *